Filipinski nadbiskup dovodi neose u red

 

Neokatekumenski put u Nadbiskupiji Lingayen-Dagupan, Filipini

Svjetla i sjene

Prve sjemenke Neokatekumenskog puta u Nadbiskupiji Lingayen-Dagupan posijane su 1981. godine u župi Svetog Gabrijela arkanđela u Bonuan Boguigu. Od tada su se rodile i u drugim katoličkim zajednicama u Nadbiskupiji – Bonuan Gueset, Calasiao, Calmay, Dagupan, Laoac, Lingayen, Mapandan, Santa Barbara i San Jacinto. Neokatekumenski put je donio bezbrojne blagoslove kršćanskim vjernicima u našoj Nadbiskupiji. Temeljito je promijenio mnoge mlake živote. Obnovio je mnoge ranjene obitelji i donio mnoga redovnička i svećenička zvanja u vinograd Gospodnji.

Ipak, usprkos pozitivnim učincima kao što su gore spomenuti, postoje određene zabrinutosti oko smjera u kojem se kreće Neokatekumenat. Već tijekom mandata moga cijenjenog prethodnika nadbiskupa Oscara Cruza, a i u posljednjim mjesecima, cijenjeni članovi katoličkog laikata i dobar broj naših župnika postavili su neka pitanja o integraciji članova neokatekumenskih zajednica u redoviti život naše Crkve, o njihovoj suradnji s župnicima i o njihovom odnosu s Biskupom.

Zajedništvo

Statut Neokatekumenskog puta kaže:  „Neokatekumenski će put u svojim naslovnicima nastojati promicati zreli osjećaj pripadnosti župi i buditi odnose dubokog zajedništva i suradnje sa svim vjernicima i drugim sastavnicama župne zajednice.“ (Čl. 6, § 3)

Nadalje,  Statut nalaže da „ostvarenje Neokatekumenskog puta treba biti usklađeno sa službom koja je vlastita Župniku u svakoj župnoj zajednici (usp. kan. 519 CIC), koji, u suradnji s drugim prezbiterima, vodi pastoralnu brigu o onima koji obavljaju Put.“ (Čl. 6, § 2) Slično tome, Statut priznaje da „Neokatekumenat ostvaruje, u zajedništvu sa Župnikom i pod njegovom pastoralnom odgovornošću, Ekipa katehista.“ (Čl. 8, § 4)

Štoviše, Statut proglašava da: „Neokatekumenski put je na službu Biskupu kao jedan od načina biskupijskog ostvarenja kršćanske inicijacije i permanentnog odgoja u vjeri.“ (Čl. 1, § 2)

Kateheze

U tjednom slavlju Riječi kako propisuje članak 11. Statuta, upozoren sam na nedostatak formacije i priprave onih kojima je povjerena služba poučavanja temeljnih istina Katoličke Crkve kako piše u Katekizmu kao i tumačenje biblijskih čitanja navještenih u slavlju. Čini se da postoji sklonost prema fundamentalističkom tumačenju Svetog Pisma neovisno o, a ponekad, i protivno dokumentima Učiteljstva i Katekizma Crkve.

U svezi prethodnih primjedbi, Statut predviđa da „spada na dijecezanskog Biskupa, koji je u partikularnoj Crkvi odgovoran za inicijaciju, formaciju i kršćanski život da bdije kako bi se ostvarenje Neokatekumenskog puta odvijalo u skladu sa čl. 1 i 2, i u poštovanju crkvenog nauka i stege.“ (čl. 26)

Poštovanje zaređenih

Postoji prevladavajući osjećaj superiornosti među članovima zajednice samo zbog toga što su članovi neokatekumenske zajednice koji rezultira stavom oholosti prema onima koji nisu na Putu ili su prestali dolaziti na susrete.  Osim toga, ohole primjedbe i zapažanja bez poštovanja o mom prehodniku, o nekim svećenicima pa čak i o meni osobno, opetovano se čuju od katehista u zajednicama što je protivno dobrom ponašanju,  čestitom vladanju, sinovskom poštovanju i kršćanskoj ljubavi.

Predsjednik Papinskog vijeća za laike ponudio je tri smjernice za neokatekumenske zajednice kad je predstavio odobrenje pokreta od strane Svete Stolice:  poslušnost biskupima, priznanje uloge svećenika i vjernost liturgijskim tekstovima Crkve.  U istoj prilici, Carmen Hernandez, suutemeljiteljica pokreta je rekla: „Ono što je važno NIJE Neokatekumenski put, nego CRKVA.“ Nastavila je pozivajući članove pokreta da prakticiraju poniznost.

U siječnju 2009., kad je Neokatekumenski put slavio svoju četrdesetogodišnjicu, Sveti Otac je zahvalio Bogu za plodove evangelizacijskih napora Puta. Međutim, Papa ih je podsjetio da puno ostvarenje ovog djela dolazi po poučljivom prianjanju uz sve smjernice biskupa i po zajedništvu sa svim drugim sastavnicama Božjeg naroda. Ohrabrio ih je da rade za jedinstvo – što čini svaku zajednicu živim i dobro integriranim članom otajstvenog tijela Kristova.

Doista možemo prihvatiti kao naše vlastito, zapažanje Augusta Faustinia koji se pišući Papi žalio o tome kako je utemeljitelj pokreta, Kiko Arguello, „utvrdio kako si, kako sjediš, kako moliš, kako pjevaš, kako i što sviraš, kako se ispovijedaš, kako uzimaš Pričest, kako čitaš Sveto Pismo, jasno govoreći da ako netko tako sve ne čini da je izgubljen u zabludi.“ (Urquhart, The Pope’s Armada, str. 250)

Smjernice

STOGA, uzimajući u obzir gore spomenute činjenice i statutarna načela, temeljem moga autoriteta nadbiskupa Lingayen-Dagupana, a kako bih uputio i preusmjerio Neokatekumenski put o ovoj nadbiskupiji, ja ovime namećem moratorij na sve početne kateheze Neokatekumenskog puta unutar Nadbiskupije sve dok Biskupski povjerenik, dolje imenovani, ne preporuči podizanje ovog moratorija.

Nove zajednice se neće formirati i novi članovi ne mogu biti inicirani u Neokatekumenski put unutar vremenskog razdoblja ovog moratorija, počevši od svetkovine Duhova ove godine do Duhova 2011.

Isto tako, nalažem čitanje, unutar cijele godine, počevši od svetkovine Duhova ove godine do Duhova 2011., paragrafe od 748. do 945. Katekizma Katoličke Crkve, koji se tiču ekleziologije, čitanja će trebati obavljati tijekom tjednih slavlja Riječi u svakoj neokatekumenskoj zajednici.

Povrh toga, nalažem moljenje pet otajstava Svete krunice prije tjednog slavlja Riječi, počevši na Duhovsku nedjelju, pridržavajući se obveze iz članka 14, broj 4 Statuta;

K tome, od danas na snazi, opozivam kanonski mandat prethodno dat od strane nadbiskupa Lingayen-Dagupana, aktualnom katehistu itinerantu da naučava katoličku vjeru unutar ove crkvene jurisdikcije.

Biskupski delegat

Kako bi se započele primjenjivati gore spomenute smjernice, ovime imenujem OCA MARIA DOMINICA SANCHEZA svojim biskupskim povjerenikom za neokatekumenske zajednice u nadbiskupiji Lingayen-Dagupan.

Biskupski povjerenik je zadužen za slijedeće specifične zadatke, naime: 1) provesti strogo pridržavanje smjernicama sadržanim u ovom pismu s vlašću nametanja kanonske stege u ime Nadbiskupa kad je to pastoralno nužno; 2) nadgledati sve konvivencije Neokatekumenskog puta koje se održavaju unutar ove crkvene jurisdikcije te osigurati pravilnost ispovijedi njegovih članova u skladu s člankom 14, br. 1 Statuta; 3) proširiti pastoralnu brigu i ljubav na ranjene članove zajednice koji su prestali dolaziti na susrete zbog skandaloznog vladanja mjesnih lidera u prošlosti i pružiti pastoralnu brigu za bolesne i starije članove koji su smatrani nevrijednima „hodati Putem“.

Biskupski povjerenik je također ovime usmjeren da se pobrine da način ispitivanja koji se događa tijekom skrutinija bude u skladu s odobrenom disciplinom Crkve, poštivajući pravo na privatnost te da se provodi unutar granica kršćanske ljubavi. Na kraju, upućujem ga da istraži računovodstvo i administraciju financijskih donacija koje zajednici daju članovi katoličkog puka i načini mi izvješće o tome svaka tri mjeseca.  

Zadnji savjet i poziv

Koristim ovu prigodu kako bi potvrdio svoje uvjerenje da je Neokatekumenski put, sa svojim ciljem donijeti ljudima bratsko zajedništvo i zrelost vjere kroz tronožac „Riječ Božja-Liturgija-Zajedništvo“, dar Duha Svetoga Crkvi i društvu našega vremena.

Kao i svi darovi, Neokatekumenski put se mora brinuti  i čuvati od posljedica istočnog grijeha u nama.  Mora se zaštititi od oholosti i arogancije svojih vođa. Onima koji idu Putem ne smije nikad nedostajati ljubavi i ne smiju nikad odstupiti s puta istine.  

Pastoralna ljubav za katoličke vjernike koji su članovi ove zajednice potiče me da poduzmem ove korake kako bi osigurao stabilnost naše vjere i čistoću učenja koje vjernici imaju pravo primiti.

Dopustite mi da zaključim ovim riječima Svetog Pisma: „Starješine dakle među vama opominjem, ja sustarješina i svjedok Kristovih patnja, a zato i zajedničar slave koja se ima očitovati: pasite povjereno vam stado Božje, nadgledajte ga – ne prisilno, nego dragovoljno, po Božju; ne radi prljava dobitka, nego oduševljeno; i ne kao gospodari Baštine nego kao uzori stada. Pa kad se pojavi Natpastir, primit ćete neuveli vijenac slave.“ (1 Pt 5, 1-4)

Mir sa svima vama! Amen!

Iz katedrale sv. Ivana Evanđelista, Dagupan City, trećeg dana mjeseca svibnja 2010.

+ SOCRATES B. VILLEGAS, D.D.

Nadbiskup Lingayen-Dupana

admin

Svaki čovjek ima pravo na svoje mišljenje usmjereno prema istini, a kad spozna Istinu dužan je promijeniti svoje mišljenje ukoliko nije u skladu s Istinom. To je prava demokracija.